SmakarSomSocker

Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Det där med att skjuta sitt första djur!

Av Emelie Carlsson - 23 januari 2012 07:34

JA... Jag är stolt! För jakt är ett stort intresse och sen jag gick på vildmarksgymnasiet och tog jägarexamen, så har jag bara väntat på ett tillfälle att få följa med någon ut och jaga!


Jag sköt mitt första rådjur igår! Känslan är svår att beskriva, och absolut svår att förstå om man inte tycker om jakt. Men ni som har jagat innan, vet vad jag pratar om! Jag tycker inte ont om någon som är emot jakt, men jag kan dock inte förstå varför dom tar illa vid sig när man pratar om sånt här.

   Jag la upp en bild på FB med det skötna rådjuret, och ja, där va så klart lite blod, men bilden i sig är inte särskillt farlig. Inte värre en dem flästa andra jakt bilderna jag sätt.




Det är i alla fall vissa som tagit illa vid sig! Visst om man är extrem djur vän, jag förstår faktiskt! Jag är också djurvän! Men jakt är nått som MÅSTE finnas! Och när det väl kommer till att skjuta ett djur, så känns det bra att själv göra det. För då vet man exakt hur allt gått till. Jag kan ju tilläga att "mitt" rådjur kom ut gåendes från skogen helt lugnt. Den stannade till, och jag sköt ett perfekt dödande skott. Den föll på plats med en gång! Det är det jag alltid kommer sträva efter! Jag har varit med på jakter tidigare, och vid varje tillfälle haft möjlighet att skjuta, men valt att avstå. För jag vill vara helt säker på att djuret ska dö snabbt.

   Jag behöver inte ens gå in på hur slaktdjuren mår? Jag menar grisar, kor, får osv som skickas på slakt. Fraktas trångt i bilar och väl vid slakten så stressas dem och dödandet går som på löpande band... Men det visste ni redan eller hur? Ingen mening att gå in på den punkten, för har man bestämt sig för att tycka en sak, så förblir det oftast så.

   Jakt är bra! Ialla fall oftast och när det sköts på rätt sätt! Jag hänger inte med ut och jagar för att jag är skjutglad! Jag tycker allt med jakt är intressant. Och jag har/kommer delta i allt som behövs när det gäller jakt/viltvård. Allt ifrån att skjuta djuret, passa det och flå det, till att stycka det tillaga det och äta upp det! Är inte det MYCKET bättre?! Att vara med på heeela processen, och faktisk veta vad man stoppar i käften... och hur det gick till. Köttet i affären är bara kött... du vet ingenting om djuret. Så RIKTIGA djurvänner borde inte va emot jakt... ni kan vara emot själva skottet... tycka det är obehagligt att faktiskt döda djuret. Men då kan ni alltid tänka på slaktdjuren... och hur dem behandlas. För som jag sa tidigare så är jakt mindre stressamt för djuret. Mitt rådjur anade ju ingenting...


Nu förstår jag att det är faktiskt bilden dem tagit illa upp för! Och visst, det är ett dött djur på bilden. Men om man nu tycker det är jobbigt att se, så borde det vara samma sak som att kolla djurprogram på teve? När ett lejon springer ifatt en försvarslös liten gasell unge. Stryper den, och sliter sönder den i små bitar...

   I era ögon så kommer det inte va något fel, för det är naturens gång, och det ÄR det. Men det jag ville sätta fingret på är VARFÖR just en bild på ett dött rådjur är så farligt? "Naturens gång" är väldigt ofta mycket mer brutal! Ett direkt dödande skott under en jakt är VÄLDIGT humant! Så vad EXAKT är det som stör er med min bild?


<3<3<3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie Carlsson - 28 maj 2013 20:10

Det vet jag nu... !!!

Av Emelie Carlsson - 30 april 2013 22:49

Jag tänker fatta mig kort! Den va bra, men jag tyckte den slutade dåligt... Den va lite seg i början, men snart så kom den igång och vi fick se lite action. Och i vanlig Tony Stark anda så va han, precis som vanligt, lika charmig, busig, rolig, ka...

Av Emelie Carlsson - 28 april 2013 13:48

Jag minns att jag under min graviditet var "orolig" för att bli uttråkad, eller känna att jag hade mycket dötid. Men jag har blivit snäppet visare nu när min dotter ligger här i min famn. Dem få stunderna jag faktiskt KAN lägga henne ifrån mig, dem s...

Av Emelie Carlsson - 22 april 2013 14:56

Har haft fullt upp det senaste då våran efterlängtade prinsessa äntligen kommit till världen! 12/4 valde hon att titta fram, 4 dagar "för tidigt". Underbart tyckte jag, eftersom jag va så less på att vara gravid! Såhär i efterhand MÅSTE jag ju hålla ...

Av Emelie Carlsson - 8 april 2013 01:09

Jag kan inte sovaaaa =(. Jag har visserligen inga tider att passa, men det är så jävla jobbigt när man inte somnar som man ska! Jag går upp i tid även om jag sover dåligt, så jag vänder liksom inte på dygnet. Problemet är snarare att jag går runt en ...

Ovido - Quiz & Flashcards